Hankkeet näkyviin: Tule mukaan Ahjolan asiakasraatiin!

Päivitetty 20.4.2023: Seuraava asiakasraati järjestetään ti 2.5. klo 17 Saukkolassa! Ilmoittaudu mukaan tästä.

Asiakasraadissa opiskelijat pääsevät kehittämään Ahjolan toimintaa. Luvassa on hyväntuulisia kokoontumisia tarjoilujen äärellä.

Ahjolaan on perustettu opiskelijoista koostuva asiakasraati, jonka avulla kehitetään kansalaisopiston toimintaa. Asiakasraadissa käsitellään opiskeluun ja viestintään liittyviä asioita vaihtuvin teemoin ja ryhmässä työskennellen.

Kuka tahansa Ahjolan kansalaisopiston toimintaan osallistunut voi ilmoittautua asiakasraatiin. Raati kokoontuu muutaman kerran vuodessa ja yksi tapaaminen kestää puolitoista tuntia. Kokoontumisia järjestetään myös etänä.

Mukaan voi tulla kerran tai useampaan otteeseen. Tarjolla on pientä purtavaa, ja etätapaamisista saa leffalipun.

Hanke asiakasraadin taustalla

Asiakasraati liittyy Opistojen tunnettavuuden lisääminen palvelumuotoilun ja viestinnän keinoin -hankkeeseen, jonka tavoite on opistojen näkyvyyden lisääminen ja uusien asiakasryhmien tavoittaminen. Hankkeessa on mukana Ahjolan lisäksi viisi muuta kansalaisopistoa.

Koulutuspäällikkö Kirsi Kortesmaa vastaa Ahjolassa asiakasraatitoiminnan kehittämisestä ja järjestelyistä.

”Hankkeen tavoite on tehdä Ahjolan toimintaa tunnetuksi täällä lähiympäristössä ja tavoittaa uusia opiskelijoita. Tarkoitus on parantaa asiakaskokemusta ottamalla opiskelijoita mukaan yhteiseen suunnitteluun ja kehittämiseen”, Kortesmaa kertoo.

Asiakasraadin avulla saadaan tärkeää tietoa asiakkaiden tarpeista ja toiveista.  

”Kuulemme, miltä opiskelu Ahjolassa tuntuu ja missä on kehitettävää”, Kortesmaa toteaa.

Ahjolan asiakasraadissa kuunnellaan opiskelijan toiveita, kokemuksia ja parannusehdotuksia.

Asiakasraati on tärkeä vuorovaikutuskanava

Ensimmäinen opiskelijoista koostuva asiakasraati kokoontuu Ahjolassa ma 6.3. klo 17.30–19.00.

”Haluamme aidosti ja herkällä korvalla kuulla opiskelijoiden kokemuksia, toiveita ja parannusehdotuksia toimintaamme ja viestintäämme liittyen”, Kortesmaa sanoo.

Asiakasraatitoimintaan kannattaa ilmoittautua mukaan, jos haluaa jakaa omia opiskelijakokemuksiaan ja toiveitaan Ahjolassa opiskelusta.

”Asiakasraati kokoontuu keväällä kaksi kertaa, ja toiminta jatkuu jälleen syksyllä. Hankkeen edistymisestä ja asiakasraatikokemuksista tiedotamme lisää kevään ja syksyn mittaan, joten kannattaa seurata Ahjolan somea ja uutiskirjettä”, Kortesmaa vinkkaa.

Ilmoittaudu mukaan Ahjolan asiakasraatitoimintaan tästä.

Hankkeilla on yhteiskunnallinen vaikutus

Hankkeet näkyviin -juttusarjassa tutustutaan myöhemmin kahteen muuhun Ahjolan kansalaisopiston mielenkiintoiseen hankkeeseen. Seuraavissa jutuissa esitellään Digitaitoja pienyrittäjille ja Osaamisperusteisuutta Ahjolaan -hankkeita.

Kansalaisopistot kehittävät toimintaansa hanketyön avulla, jota tehdään usein yhteistyössä muiden opistojen ja yhteiskumppaneiden kanssa. Yhteistyöllä saadaan esiin vapaan sivistystyön arvoja ja samalla nostetaan kansalaisopistojen työtä näkyviin.

Ahjolan kansalaisopiston rehtori Pilvi Mansikkamäen mukaan hanketyö on kansalaisopistoille tärkeää, koska sen avulla pystytään tekemään yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa.  

”Hankkeiden avulla tartutaan yhteiskunnallisesti tärkeisiin teemoihin ja tehtäviin. Tavoitetaan ne kohderyhmät, joille matalan kynnyksen koulutusta tarvitaan tai jotka jäisivät muuten koulutuksen ulkopuolelle”, Mansikkamäki kertoo.

Teksti Katja Hiisilä
Kuva Jaakko Suomalainen