Olet täällä

Jooga ja muut itämaiset liikuntalajit

Astangajooga
Astangajooga on dynaaminen vahva harjoitus jossa kehon liikkeet ja asanat yhdistyvät toisiinsa hengityksen johdattamana. Joogan asanat pohjautuvat länsimaiseen voimisteluun ja voimailukulttuuriin. Alun perin intialainen joogakulttuuri on ollut meditaatiota, hengitystä ja itsekuria. Vasta britttihallinnon aikaan 1920- ja 30-luvulla joogaan  tuli mukaan asanaharjoitukset.
Ahjolan kansalaisopistossa Tampereella vuoden 2016 tuntiopettajaksi valittu Riina Ingalsuo haluaa tuoda astangajoogaan pehmeyttä niin että se sopii erilaisista lähtötasoista aloittaville opiskelijoille. Hän opettaa myös ns. ”vanhaa astangajoogaa”, joka on muodoltaan lyhyempi harjoitus ja kannustaa yksilölliseen tapaan harjoittaa joogaa.

Astangajooga on dynaaminen virtaava joogaharjoitus, jonka asana eli asentoharjoitus on kiinteä eli samat asanat toistuvat harjoituksesta toiseen. Kurssilla opetellaan ujjayi-hengitystekniikkaa, joka rytmittää asanaharjoitusta sekä bandhojen (lihaslukot) käyttöä. Harjoitus aloitetaan aina aurinkotervehdyksillä (suryanamaskara), josta siirrytään tekemään staattisia asanoita. Välissä  tehdään toisinaan dynaaminen liikesarja. Kurssin aikana perehdytään ensimmäisen liikesarjan, yoga chikitsan, seisomaliikeosuuteen sekä tehdään  muutamia istumaliikkeitä. Harjoitus etenee rauhalliseen tahtiin vähitellen asanoita ja haasteita lisäten. Harjoitus päätetään tasapainottaviin asanoihin ja loppurentoutukseen.  Astangajoogaa voi harrastaa myös pidemmälle ja esimerkiksi mysore-harjoitus on omatahtinen harjoitus, jossa on mahdollisuus saada yksilöllistä ohjausta. Syksyisin normaalin kurssitarjonnan lisäksi on järjestetty jo useita vuosia Astangajoogaretriitti, jossa voi nauttia samalla rauhallisesta luontoympäristöstä.   

 Kuvia astangajoogan retriitistä syksyllä 2017. Ohjaajana ja kuvaajana Riina Ingalsuo.

Jooga

Joogan perustana ovat keskittyneesti suoritettavat harjoitukset, tietoinen hengitys ja rentoutuminen sekä sisäisen hiljaisuuden kokeminen. Joogaharjoitukset lisäävät keskittymiskykyä, kehon liikkuvuutta ja kykyä rentoutua. Jooga sopii kaikille, mutta kundaliinijoogaa ja astangajoogaa ei suositella raskaana oleville. Myös miehille on oma joogaryhmä. Yhteistyössä Tampereen seudun työväenopiston ja Tampereen seudun joogayhdistyksen kanssa järjestetään vuosittain myös Tutustuminen joogaan - tapahtuma, jossa voi kokeilla eri joogalajeja maksutta.

Ahjolan kansalaisopistossa voi harrastaa hathajoogaa, dynaamista hathajoogaa, kundaliinijoogaa, yinjoogaa, metsäjoogaa ja äitiysjoogaa. Lisäksi voi harrastaa shaktitanssia, joka on tanssin joogaa.

Ennen joogaharjoitusta kannattaa välttää syömistä kahteen tuntiin. Pukeudu joustaviin vaatteisiin ja ota mukaan oma alusta ja pyyhe patjan suojaksi. Varaa mukaan myös lämmin vaate ja sukat loppurentoutukseen. Voimakkaiden hajusteiden käyttöä ei suositella tuntien aikana.

Kuva on otettu muutamia vuosia sitten kundaliinijoogassa.

Taiji
Taiji eli ns. kiinalainen aamuvoimistelu on hidas, pehmeä ja pyöreä liikuntamuoto, jossa terveydenhoito, elämänfilosofia ja kamppailutaito yhdistyvät harmoniseksi kokonaisuudeksi. Taiji opettaa mielen ja kehon tarkoituksenmukaista, rentoa käyttöä parantaen muun muassa tasapainoa ja koordinaatiokykyä. Kurssilla harjoitellaan Yang-tyylin 24-askeleen liikesarjaa, joka tunnetaan myös Pekingin muotona, sekä tehdään taijihin sisältyviä muita harjoituksia.

Shindo
Shindo on japanilainen kehotyöskentelymenetelmä, jonka kuusi meridiaanivenytystä avaavat kehoa ja keskittävät mieltä. Huomio ohjataan kehon, mielen ja hengityksen liikkeeseen. Tunnin aluksi lämmittellään kevyesti liikkuen, jonka jälkeen edetään venytyksiin ja pieniin välirentoutuksiin. Harjoitukset rentouttavat, virkistävät ja poistavat lihasjännitystä.

Chi Kung
Chi kung on kiinalainen harjoitusjärjestelmä, jonka avulla vahvistetaan mielen ja kehon hyvinvointia ja terveyttä. Harjoitukset tehdään yleensä seisten, pehmeää liikettä tuottaen. Ne kehittävät rentoa toimintakykyä, tasapainoa ja itsensä tiedostamista – sekä mielen että kehon tasolla. Tutustutaan myös liikkeiden fysiologisiin vaikutuksiin. Harjoitukset sopivat jokaiselle chi kungista kiinnostuneelle iästä ja kunnosta riippumatta, sillä liikkeet tehdään pehmeästi, omaa kehoa kuunnellen.
 

Toivomme että kursseillamme käytettäisiin hajusteita maltillisesti.
Hajusteet aiheuttavat monille päänsärkyä ja pahoinvointia.
Jopa 40 % väestöstämme oireilee hajusteista. Lisätietoja: www.allergia.fi